''Kom je daar aan, dan weet je dat het veel emoties oproept''

( 0 reacties)
''Kom je daar aan, dan weet je dat het veel emoties oproept''

NAC Breda is nog een van de drie clubs in de eredivisie die het stadion heeft vernoemd naar een clubicoon. De meeste ploegen nemen de naam van een sponsor aan. 

''Commerciële stadionnamen raken steeds meer ingeburgerd'', vertelt sportmarketeer Marcel Beerthuizen in het Algemeen Dagblad. Hij verwacht dat er steeds meer stadions naar sponsoren worden vernoemd. ''Voor grote clubs spelen sponsors een grote rol in het nieuw te bouwen stadion. Voor kleine clubs is het commercieel vaak heel aantrekkelijk om het stadion een sponsornaam te geven.''

De sportmarketeer vindt dat er te vaak neerbuigend gekeken wordt naar stadions die een sponsornaam hebben. ''Wat is er in feite op tegen om het stadion zo te noemen als het heet? Er komen niet veel gekke voorbeelden langs in Nederland. Dat kan elders veel erger. Het is voor clubs vaak lucratief om hun stadion naar een sponsor te vernoemen. Maar je moet het niet even doen om een gat in de begroting te dekken en dat je dan de eerste de beste neemt. De associatie van de naam is namelijk ook wat waard.'' 

In de eredivisie zijn alleen de Johan Cruijff Arena, het Abe Lenstra Stadion en het Rat Verlegh Stadion vernoemd naar oude voetballers en dat heeft een bepaalde charme volgens Beerthuizen. ''Kom je daar aan, dan weet je dat het veel emoties oproept. Daar zullen ze niet snel aan tornen.''

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!