Oud-NAC'er zit in een lastig parket: "Er is geen toekomst hier"

Robin Schouten
Robin Schouten Foto: © BSR Agency

Robin Schouten beleeft een lastige periode bij het Bulgaarse Septemvri. De oud-NAC'er vertelt dat hij de afgelopen weken nauwelijks in actie kwam en zelf ook niet goed weet waarom.

"Ik heb de afgelopen weken eigenlijk alleen maar op de bank gezeten en ik heb geen idee waarom", vertelt Schouten aan het Noordhollands Dagblad. "Welkom in de voetbalwereld, dus." De verdediger besloot uiteindelijk zelf verhaal te halen bij zijn trainer. "Ik ben uiteindelijk naar de trainer gegaan om uitleg te vragen, maar ik kreeg natuurlijk het bekende, mooie praatje over dat ik heel goed bezig was. Je haalt er als speler toch niks uit, maar ik vond wel dat ik van me moest laten horen."

De situatie valt hem zwaar, zeker omdat hij alleen in Bulgarije woont. "Als je echt helemaal niet speelt, wordt het leven hier in je eentje wel een hele uitdaging, moet ik zeggen."

Tijdens de interlandperiode zocht Schouten daarom bewust even de warmte van thuis op. "In de interlandperiode ben ik een paar dagen naar Nederland geweest. Het was fijn om mijn vriendin en familie weer te zien." Vooral het contact met zijn pasgeboren neefje of nichtje deed hem goed. "Mijn zus heeft een kleine van een paar maanden, dus het was mooi om ook even bij haar langs te gaan."

Ook zijn vriendin en familie proberen hem geregeld op te zoeken in Bulgarije. "Mijn vriendin doet haar best om hier een keer in de maand naartoe te komen, maar dat lukt niet altijd. Mijn ouders zijn hier tot nu toe twee keer geweest en ook mijn andere zus en een vriend kwamen langs." Toch blijft fysiek contact het belangrijkst. "Er zijn verder genoeg manieren om contact te houden, maar het gezelligste is toch gewoon om iedereen in levenden lijve te spreken."

Sportief gezien wacht Septemvri nu de degradatiecompetitie, nadat de club als derde van onderen eindigde in de reguliere competitie. Daarbij spelen acht ploegen nog eenmaal tegen elkaar. Schouten legt uit hoe dat systeem werkt. "Omdat we bij de onderste vier zitten, spelen we drie keer thuis en vier keer uit. Voor de verschillende thuis- en uitwedstrijden wordt geloot tegen wie we steeds spelen. We hadden het niet beter kunnen treffen."

De verdediger is blij dat de langste uitreizen hem bespaard blijven. "Voor twee tegenstanders moeten we normaal gesproken zes tot zeven uur in de bus zitten, maar tegen die ploegen spelen we juist thuis. Terwijl we twee uitduels hebben tegen andere clubs uit Sofia."

Over de omstandigheden bij zijn club is Schouten eerlijk. "We spelen onze thuisduels nu allemaal op ons eigen veld, eerder in het seizoen weken we nog weleens uit naar een andere locatie. Maar de plek waar wij voetballen kun je met maar één tribune amper een stadion noemen. Het stelt niet heel veel voor."

Hoewel hij verwacht nog speelminuten te maken in de slotfase van het seizoen, lijkt een langer verblijf in Bulgarije uitgesloten. "Ik verwacht overigens nog wel in actie te komen, maar zoals het er nu voorstaat, is het duidelijk dat er voor mij geen toekomst is hier."

Daarom kijkt zijn management ondertussen alvast vooruit. "Mijn zaakwaarnemer loopt al verder en er lopen ook al wat dingen. Al is het nog wel wat vroeg en zijn er nog heel veel onzekere factoren." Een transfer is voorlopig nog niet concreet. "Een definitieve overstap is op dit moment nog niet aan de orde, ik ben hier sowieso nog wel even."

Tot die tijd probeert Schouten zich te focussen op zijn dagelijkse routine. "Voorlopig leid ik hier gewoon een beetje het standaardleven van een voetballer. Mijn leven bestaat momenteel vooral uit trainen, eten en het bezoeken van de gym."

Lees meer:
0 reacties